Vacature Ambtelijk Secretaris/Adviseur Medezeggenschap

Ambtelijk Secretaris/Adviseur Medezeggenschap in Alphen aan den Rijn

Gemeente Alphen aan den Rijn

Ambtelijk secretaris/adviseur medezeggenschap OR/LO

  • Parttime
  • 20-28
  • Zuid-Holland
  • Bedrijfsvoering, P&O - Bedrijfsvoering en Procesoptimalisatie
  • Bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
  • € 4.752,00

Ontdek de unieke kans als Ambtelijk Secretaris/adviseur medezeggenschap OR/LO bij de Gemeente Alphen aan den Rijn. Word jij de adviseurdie medezeggenschap ondersteunt en versterkt, waarbij je niet alleen schrijft maar ook bijdraagt aan versterking van medezeggenschap. Creëer jij rust en overzicht voor langetermijnagenda's. Bouw jij een warm netwerk binnen én buiten de organisatie. Jouw impact begint hier.

Het Team P&O bedrijfsvoering en procesoptimalisatie

Het team P&O, bedrijfsvoering en procesoptimalisatie, is volop in beweging en ontwikkeling. Op onze afdeling gebeurt veel en het is het centrale loket voor alle vragen rondom personeel en organisatie. De collega's zijn dienstverlenend, klantvriendelijk en betrokken.

Wat ga je doen?

In deze onafhankelijke sleutelpositie als Ambtelijk Secretaris/adviseur van de medezeggenschap fungeer je als een bevlogen (juridisch) adviseur, ondersteuner en coach voor de medezeggenschap (Ondernemingsraad (OR)/Lokaal Overleg (LO). Jouw rol reikt verder dan enkel uitvoerende taken; je bent een proactieve kracht die actief bijdraagt aan versterking van medezeggenschap en besluitvorming met een scherp oog voor beleidsontwikkelingen en wet- en regelgeving. Je ondersteunt en adviseert OR en LO in breedste zin, op hun proces en rol van de medezeggenschap, op landelijke ontwikkelingen en toepassing van regelgeving, waaronder inzet van advies- en instemmingsverzoeken. Hierbij ga je niet alleen aan de slag met schrijfwerk, maar ben je een bron van beleidsmatige inzichten en ideeën.

Als secretaris van de OR speel je een actieve rol in het selecteren en uitdiepen van relevante onderwerpen, zowel op eigen initiatief als op verzoek. Je fungeert als vraagbaak voor zowel de OR-leden als de bestuurder, waarbij je niet alleen antwoord geeft op gestelde vragen, maar ook proactief adviseert. In sommige gevallen draag je zelfs bij aan het opstellen van conceptadviezen en voorzie je de OR-leden van de nodige coaching.

Daarnaast vervul je een cruciale rol in het voorbereiden en organiseren van overleggen, waarbij je niet alleen de agenda's en verslaglegging verzorgt maar ook ondersteunt bij het stellen van langetermijndoelen. Deze aanpak brengt rust en overzicht in het proces, waardoor de OR en het LO effectiever kunnen opereren.

Jij bent de verbindende factor binnen en buiten de organisatie. Met een netwerk weet je kennis en ervaring optimaal uit te wisselen, waardoor de medezeggenschap kan floreren. Ook in de wekelijkse OR-overleggen ben je actief aanwezig en draag je zorg voor heldere communicatie via het Intranet.

Gemiddeld werk je 20-28 uur per week met een hoge mate van zelfstandigheid en onafhankelijkheid. Jouw agenda en prioriteiten stem je naadloos af op de behoeften en planning van de OR en het LO. Kortom, als Ambtelijk Secretaris/adviseur medezeggenschap ben jij de drijvende kracht achter een effectieve, beleidsmatige medezeggenschap binnen de Gemeente Alphen aan den Rijn.

Wie zoeken wij?

Jij combineert een constructief-kritische instelling met een optimistisch gemoed, wat bijdraagt aan een positieve en opbouwende werksfeer.

Naadloze samenwerking met interne en externe stakeholders, waarbij bruggen worden geslagen tussen medezeggenschap, collega's en organisatiebelangen. En daarbij blijft de focus behouden op effectieve communicatie en partnerschap . Je bent bedreven in het ondersteunen van anderen, zodat je tot de essentie van goede adviezen en notities komt.

Verder herken jij jezelf in het volgende profiel:

  • Je beschikt over aantoonbaar hbo werk- en denkniveau.
  • Je hebt ervaring in de rol van ambtelijk secretaris van de ondernemingsraad of je kunt je een dergelijke rol snel eigen maken.
  • Je hebt inzicht in de werkwijze, procedures, functionele/juridische verhoudingen van een ondernemingsraad en een Lokaal Overleg of je weet je dit inzicht snel te verwerven.
  • Je hebt kennis van relevante wet- en regelgeving (WOR, Cao Gemeenten) of je hebt een algemene juridische basis vanuit kennis of ervaring.

Wie zijn wij?

Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Je zit binnen onze organisatie altijd in een thuisteam met vakcollega's en een . Een groot aantal collega's werkt aan maatschappelijke opgaven in uiteenlopende vakgebieden. Je krijgt bij ons de kans om op basis van je talent ingezet te worden voor die opgaven en deel uit te maken van diverse samengestelde teams.

Wat bieden wij?

Bij Gemeente Alphen aan den Rijn kom je terecht in een hecht en ondersteunend team waar open communicatie en samenwerking centraal staan. In deze functie is bewust zijn van wat je kunt delen in welke fase en met wie cruciaal. Jij weet hierin rol zuiver te handelen en weet precies wanneer je iets wel en (nog) niet kunt delen.

Onze collega's zijn niet alleen toegankelijk, maar ook enthousiast om hun kennis te delen en met jou te sparren over uitdagende vraagstukken. We geloven in een cultuur van vertrouwen en moedigen een positieve werkomgeving aan waar ruimte is voor humor en een glimlach. We streven ernaar om elkaar te inspireren en te ondersteunen, in een hybride werkomgeving.

Wij leren door te doen. Dat geldt dus ook voor jou, je krijgt bij ons de ruimte om te proberen, leren en je verder te ontwikkelen. Wij durven vernieuwend te zijn, jij ook?

Verder bieden we je:

  • Salaris in schaal 9 CAO Gemeenten max. € 4.752,- o.b.v. 36 uur;
  • Een individueel keuzebudget van 17,05% met o.a. de mogelijkheid tot koop van vakantie-uren en aanschaf van een fiets;
  • Een pensioenregeling via het ABP, waarbij gemeente Alphen aan den Rijn het grootste deel betaalt;
  • Flexibele werktijden en alle faciliteiten om hybride te werken, waaronder een smartphone en een laptop;
  • Diverse opleidingsmogelijkheden zodat je jouw potentie verder kunt ontwikkelen;
  • Een uitgebreid pakket secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een reiskostenvergoeding en zelfs gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof;

Onze visie en cultuur zie je terug in onze manier van werken, ons transparante gemeentehuis en dynamische werkomgeving. We hebben flexibele werkplekken en een werkcafé; dé plek voor een inspirerend werkoverleg en toevallige ontmoetingen.

Voor vragen over deze vacature kun je contact opnemen met , P&O, bereikbaar op , met Wendy Nieuwenhuizen, juridisch adviseur P&O, bereikbaar op of met Norbert Arnold, voorzitter van de OR, bereikbaar op .



Functie:adviseur medezeggenschap ambtelijk secretaris
Startdatum:20-01-2024
Ervaring:Ervaren
Educatielevel:HBO
Contracttype:Vast
Salaris:4752 – 4752
Uren per week:20 – 28

Heb je interesse in deze vacature en wil je graag op deze functie solliciteren? Neem dan contact op met Gemeente Alphen aan den Rijn via onbekend of onbekend. Of bezoek hun website onbekend.

Deel de vacature:

Redactie Alphen aan den Rijnkrant

Leuk dat je een van de recent geplaatste vacatures hebt geopend via de alphen-aan-den-rijnkrant. Hopelijk vind je een baan die bij je past en waar je gelukkig van wordt!

  1. Vacatures Alphen aan den Rijn
  2. Ambtelijk Secretaris/Adviseur Medezeggenschap Gemeente Alphen aan den Rijn 20-01-2024

Bekijk ook andere vacatures